بررسی مقدماتی نژاد های پنج گانه

  • سلام خدمت تمامی عزیزان با تجربه و با تجربه های آینده


    حقیقتش من چند وقت پیش داشتم به خواهرم چیز هایی ابتدایی در مورد بازی یاد میدادم ولی دیدم متاسفانه ما مقاله فارسی در مورد اطلاعات پایه تراوین واقعا کم داریم

    پس خودم شروع کردم یه سری مطالب ابتدایی رو در مورد بازی با هر نژاد و توانایی هاش آماده کردم و گفتم این متن رو اینجا هم به اشتراک بگذارم تا شاید یک روزی به درد کسی خورد(ایشالله که اسپم نیست).


    بار ها شده قبل از شروع یک سرور و به خصوص وقتی قصد انتخاب نژاد جدیدی داریم سر یک چندراهی قرار میگیریم

    اینجا برای عزیزانی که سر این چندراهی قرار گرفتن و افرادی که تازه میخوان بازی رو شروع کنن یک برسی کلی و ابتدایی از نژاد ها میکنم تا بهتر بتونن تصمیم بگیرن


    تراوین سعی کرده تا جای ممکن مشخصات هر نژاد رو بر اساس تاریخ اون قوم بسازه و در کل 5 نژاد داره که از این 5 نژاد 3 نژاد، نژاد های قدیمی و کلاسیک هستن و دو نژاد جدیدا به بازی اضافه شده که از نظر قابلیت های مختلف بررسیشون میکنیم و با نژاد محبوب گول شروع میکنم




    گول ها (Gaul)

    تاریخچه و کلیات:

    گول به سرزمین فرانسه امروز در زمان روم باستان گفته میشد که یکی از مشهور ترین نبردهاشون نبرد آلیزیا بوده(سزار در این نبرد فرمانده رومی ها بوده) و با توجه به حملات متعدد روم تعجبی نداره که این نژاد رو یکی از قدرتهای دفاعی این بازی طراحی کردن!

    به صورت کلی گل ها نژادی سریع چه در حمله و چه در دفاع و چه در انتقال منابع هستند که پتانسیل ریکاوری دفاع بسیار خوبی دارن

    نژاد گول یک نژاد کلاسیک همه فن حریفه و در کل هرچی بخواین ازش نا امیدتون نمیکنه و سواره نظام بسیار متنوعی داره


    بررسی توان هجومی:

    شمشیر زن گول(Swordsman) : یک نیروی پیاده هجومی با توان هجومی متوسط و آسیب پذیر نسبت به حملات سواره دشمن و تنها پیاده هجومی گول

    با سرعت 6 خانه در ساعت حتی در بین پیاده نظام ها کند به حساب میاد و با ظرفیت حمل تنها 45 منبع جزو غارتگر های ضعیف بازی قرار میگیره و با زمان ساخت 3.15 دقیقه در سطح 20 سربازخونه قدرت ریکاوری این نیرو بعد از شمشیر زن رم ضعیفترین قدرت ریکاوری رو داره

    اما با دادن 65 پوینت اتک در هر گندمخور بعد از شمشیرزن رومن دومین مهاجم کم مصرف بازیه و با نسبت att/res:0.121 هزینه ساخت معقولی داره

    به طور خلاصه: بهترین نیست ولی به صرفست!

    Att:65

    Def Cav:20

    Def Inf:35

    Speed:6 f/h Carry:45 T.T:3.15 Res:535



    رعد(Theutates Thunder): احتمالا معروفترین نیروی نژاد گول باشه! یک نیروی سواره سبک(2 گندمخور) با سرعت بسیار بالا

    در واقع سریعترین نیروی هجومی بازی هست و جزو بهترین نیرو ها برای خفت همر هست. با ظرفیت مناسب حملی که داره جزو برترین غارتگران اند گیمی و میدگیمی هست و برای بازی تخریبی بسیار مناسبه

    اما با دادن 45 پوینت هجوم به هر گندمخور جزو پرمصرفترین سواره های تهاجمی بازیه و بعد از سواره نظام مصری ضعیفترین قدرت ریکاوری رو داره و با نسبت att/res:0.083 هزینه هر پوینت هجومش تقریبا معادل سزار میشه! همچنین یکی از ضعیف ترین دفاع های بازیو داره و به شدت نیاز به مراقبت داره

    به طور خلاصه: قوی نیست،به صرفه ترین هم نیست!ولی بازم خیلی خوبه چون سریعه خیییلی سریع

    Att:90

    Def Cav:40

    Def Inf:25

    Speed:19 f/h Carry:75 T.T:5.35 Res:1090



    شوالیه گول(Haeduan): سواره نظام سنگین(3گندمخور) هر نژاد تا حدود زیادی بیانگر توانایی های کلی اون نژاده و شما با برسی این نیرو تا حدود زیادی به قابلیت های کلی اون نژاد پی میبرید. شوالیه گل نیروی واقعا جالبیه چون دفاع سواره این نیرو از پوینت اتکش بیشتره!

    خوب پس چرا من تو بخش هجومی بررسیش میکنم؟ بیاید یک نگاه دوباره به این نیرو بندازیم و بعد مقایسه ای با توان هجومی سواره هجومی دیگر این نژاد داشته باشیم

    شوالیه گول با سرعت 13 خانه در ساعت سریعترین سواره سنگین نژاد های کلاسیک هست(دومین سواره سنگین در 5 نژاد) و با قابلیت حمل 65 منبع در زمینه غارت هم بهترین سواره سنگین نژاد های کلاسیک هست(دومین سواره سنگین در 5 نژاد) و در مجموع قوی ترین سواره بازی در برابر حملات سواره دشمن هست. البته قطعا این نیرو حتی با سرعت خوبش حریفی برای غارتگران سبک مثل رعد نیست و استارتش وابسته به تولیدات کپ هست.

    در بحث گندمخور این نیرو با 140 پوینت در هر 3 گندمخور بسیار ضعیف به حساب میاد ویکی از بد ترین نسبت هجوم به گندمخور رو داره

    ریکاوری این نیرو هم بسیار زمان بر هست و مجددا یکی از ضعیفترین ریکاوری ها بین سواره های سرور رو داره.

    همچنین با بازده معادل 0.071 پوینت هجوم به ازای هر منبع بدونید که دارید پوینت هجومش رو به قیمت بسیار بالایی میخرید ولی همچنین قدرت ریکاوری بیشتری نسبت به رعد داره و همر زودتر بالا میاد


    این نیرو تنها سواره انتی خفت 3 نژاد قدیم بازی هست و اگر زمان کمی برای بازی دارید و نگرانی از خفت شدن دارید میتونه گزینه بهتری نسبت به رعد باشه

    چون پارک کردن این نیرو بسیار راحته و شبا میتونین تخت بخوابین

    به طور خلاصه: خیلی قوی نیست،به صرفه هم نیست!ولی گاهی بهتر از رعد جواب میده

    Att:140

    Def Cav:165

    Def Inf:60

    Speed:13 f/h Carry:65 T.T:5.35 Res:1965



    چیف(Chieftain):

    چیف این نژاد قدرت چیف معمولی داره با هزینه ساخت متوسط و سرعت ساخت معمولی

    ولی با سرعت 5 خونه در ساعت سریعترین چیف در بین سه نژاد هست و تنها هون ها در این زمینه رقیب گول هستن

    این یعنی همر گول برای حملات مکمل چیف که در آخرین ساعات از مرزها پشت جلوزن افزوده میشه بسیار مناسبه و کمترین زمان واکنش برای مدافع باقی میمونه


    قهرمان این نژاد: قهرمان این نژاد در حالت سواره سریعترین قهرمان بازیه که این نژاد رو برای زدن کتیبه و جابجایی کتیبه بسیار مناسب میکنه






    بررسی قوای دفاعی:


    سرباز پیاده(Phalanx): نیروی ابتدایی نژاد گول! یک پیاده تخصصی دفاعی با توان دفاعی بسیار خوب و با سرعت 7 خونه در ساعت جزو پیاده های سریع بازی به حساب میاد

    با هزینه ساخت تنها 315 منبع چهارمین سرباز ارزون بازیه(در سرور های 3نژاده بعد از گرزدار ارزونترینه) و گرچه دفاع سواره بهتری داره در زمینه دفاع پیاده هم حرف برا گفتن داره و بالا ترین توان ریکاوری در بین دفاع های بازیو داره(سرعت ریکاوری برده بالاتره ولی خوب...). در زمینه گندمخور هم با دادن 90 پوینت دفاعی به هر گندمخور از خوبای بازیه و البته تنها پیاده دفاعی گول هم هست!

    به طور خلاصه: خییییلی خوبه!

    Att:15

    Def Cav:50

    Def Inf:40

    Speed:7 f/h Carry:35 T.T:2.20 Res:315



    کاهن(Druidrider): یک نیروی سواره سبک تخصصی در دفاع پیاده با سرعتی عالی!

    البته به علت ظرفیت حمل کم و پوینت اتک پایین برای رید مناسب نیست. با قیمتی برابر رعد ارزونترین پوینت دفاعی رو بین سواره نظامها میده

    این دفاع تخصصی در برابر پیاده های دشمن هست ولی دفاع چندان مناسبی در برابر سواره نیست. میتونیم این نیرو رو مکمل سرباز پیاده بدونیم

    به طور خلاصه: خییییلی خوبه!

    Att:45

    Def Cav:55

    Def Inf:115

    Speed:16 f/h Carry:35 T.T:5.46 Res:1090


    شوالیه گول(Haeduan): بله! باز هم شوالیه گول!

    بیاید این بار این نیرو رو از نظر دفاعی بررسی کنیم

    این بار سرباز پیاده این نیرو رو به چالش میکشه، بیاید تک به تک مقایسه کنیم

    برای شروع من سرباز پیاده رو در 3 ضرب کردم که کمی راحت شیم

    Haeduan

    Att:140

    Def Cav:165

    Def Inf:60

    Speed:13 f/h Carry:65 T.T:5.35 Res:1965

    Phalanx3X

    Att:45

    Def Cav:150

    Def Inf:120

    Speed:7 f/h Carry:105 T.T:7 Res:945

    همونطور که میبینید در گندمخور برابر سرباز پیاده از نظر پوینت دفاع و قیمت و توان ریکاوری کاملا برتر هست و عملا با وجود این نیرو توجیهی برای ساخت شوالیه گول به عنوان نیروی دفاعی نمیمونه


    در کل در تمامی نژاد های تراوین(بجز توتن) نیرو های چند منظوره وجود دارن که گرچه به اونها کم لطفی میشه ولی در واقع بخشی از توان جنگی چریکی اون اکانت هستن و در مواقع خاص به داد فرد میرسن. این نیرو ها زمانی که از نظر تعداد ده و یا اکانت (کلا ظرفیت گندم) در منطقه ای در اقلیت هستید بسیار کاربرد دارند

    برای مثال اگر دو بازیکن خفتر به تور هم بخورن و یکی از این بازیکن ها بدونه تایم کمتری داره میتونه با ساخت شوالیه گول به جای پیاده از منفعل شدن خودش جلوگیری کنه و شاید اونجا آنویل/همر شوالیه گول هم به کار بیاد



    انتقال منابع: گول ها تاجران بسیار سریعی دارن و برای پوش منابع و ساپورت و خمره واندر به شدت کاربرد دارد

    دیوار: دیوار گول توانایی دفاعی متوسط و مقاومت متوسط در برابر دژکوب دارد


    جاسوس(Pathfinder):

    سریع ترین جاسوس در نژاد های کلاسیک(17 f/h) و دومین جاسوس سریع سرور هست که در مختصات پایین نقشه و به خصوص موقع پلن های دشمن کاربرد زیادی داره و بارها نتیجه درگیری ها رو تغییر داده.



    ساختمان ویژه نژاد: تله ساز


    جمع بندی کلی


    قدرت همر: 4/10

    قدرت دفاعی: 10/10

    سرعت: 10/10

    استارت بازی: شروعی کند ولی راحت دارد(5/10)

    غارت میدگیمی: 9/10

    نقش در اند گیم: ساپورت واندر و دفاع اند گیمی




    پ.ن امیدوارم عزیزانی که تجربه بیشتری دارن اشتباهات بنده رو تصحیح بفرمایند

    Don't get too close
    It's dark inside
    It's where my demons hide
    ...It's where my demons hide

    پست 3 بار ویرایش شده،, آخرین بار توسط Drugon: جسارت به جاسوس گول :/ ().

  • با سلام خدمت تمامی عزیزان حاضر و ناظر بر فروم


    اینبار نژاد توتن رو بررسی میکنیم


    توتن ها (Teutons)

    تاریخچه و کلیات:

    توتن ها از اقوام ژرمن بودن که در اواخر صده دوم پیش از میلاد تحت رهبری رهبرشون Teutobod همراه متحدانشون از جنوب اسکاندیناوی به سوی جنوب حرکت کردن و در دره دانوب به مرز های روم رسیدند

    و اینگونه جنگ کیمبرین (Cimbrian War) شروع شد که نتیجه شکست روم بود . توتن ها بعد از اشغال سرزمین گول به علت جدا شدن متحدانشون از روم شکست خوردند.

    کاملا مشخصه که داریم در مورد یک نژاد تهاجمی و غارتگر صحبت میکنیم و واقعا هم همینطوره.

    توتن ها نقش بسیار محوری در بازی ایفا میکنن و اولین غارتگران ابتدای سرور هستن.

    در واقع توتن ها نیرو هایی بسیار تخصصی در دفاع و حمله دارند ولی سواره نظام چندان سریعی ندارن.

    قدرت توتن در پیاده نظام اونه و سربازخونه این نژاد بر خلاف نژاد گول گزینه های متنوعی به شما ارائه میکنه

    گرچه توتن ها از قدرت دفاعی بسیار خوبی برخوردارن ولی شهرت این نژاد به دلیل قدرت تهاجمی فوق العاده این نژاده



    قدرت هجومی


    گرز دار/ گرزی (Clubswinger): اولین نیروییه که بازی در اختیارتون قرار میده و یه جورایی نماد توتنه و البته سلطان بلا منازع پیاده نظامهای مهاجم.

    وقتی به گرزی نگاه میکنم یاد اورک ها تو ارباب حلقه ها میوفتم؛ پیاده ان، ارزونن، سریع ساخته میشن، خوب میدون، سیر کردنشون سخته، غارتگرن، و راحت میمیرن!

    گرزدار یک نیروی مهاجم با قیمت 250 منبع بعد از برده مصری دومین سرباز ارزون بازیه و با سرعت ساخت 1:37 سریعترین ریکاوری رو بین پیاده نظام های هجومی داره.

    ظرفیت حمل شگفت انگیز 60 منبع در گندم خور و سرعت 7 f/h یکی از بهترن غارتگران بازیه و با 0.16 پوینت اتک به هر منبع ارزونترین پوینت اتک ممکن در بازی رو به شما میده و خالی کردن واحه رو براتون مقدور میکنه.

    البته ضعف هایی هم داره، قدرت دفاع این نیرو در برابر پیاده 20 و در برابر سواره 5 هست(برای پی بردن به عمق فاجعه یادآوری میکنم رعد اتک پوینت 90 داره و تازه رعد از قوی ترین سواره ها نیست) که این یعنی اگر منابعتونو خرج گرزی میکنین باید حواستون به این نیرو باشه تا خفت نشه

    همچنین اتک پوینت 40 در گندم خور به شما میگه که باید خیلی خرج سیر کردن این نیرو بکنین و به دلیل پیاده بودن این سرباز احتمالا در دراز مدت باید برای رسیدن به نژاد های سریع به مشکل میخوره و در پوینت کمتر هجومی ده قفل میشه. در واقع گرزداری که تو رید نباشه تا نون خودشو زن و بچشو بده یک سر بار اکانت هست.

    به طور خلاصه:برای شروع غارت بهترین هست ولی در درازمدت به چالشتون میکشه(بهترین پیاده نظام هجومی جنگی بازی)


    Att: 40

    Def Cav: 5

    Def Inf: 20

    Speed:7 f/h Carry:60 T.T:1.37 Res: 250



    تبر زن/تبری(Axeman): دومین نیروی تهاجمی توتن ها با قدرت بیشتر در هر گندمخور کمی سیر کردنش از گرزی آسونتره و در صورت قرار گرفتن به عنوان مدافع با دفاع بیشتر در هر گندمخور میتونه از مهاجم تلفات بیشتری بگیره، اما هنوز یک مهاجم تخصصی به حساب میاد و باید ازش مراقبت بشه.

    این نیرو در زمینه غارت و سرعت و بازسازی و قیمت اتک پوینت و در کل هر چیزی بجز دو مورد بالا رقیبی برای گرزدار نیست(هیچ پیاده ای نیست). پس این نیرو رو با سایر پیاده های هم رده خودش مقایسه میکنم:


    با 60 پوینت هجوم در هر گندمخور بعد از شمشیرزن روم، شمشیرزن گول و جنگجوی کوپش مصری قرار میگیره و تنها از پیاده نظام هون ها کم مصرفتره و میبینیم که یک توتن حتی با وجود ساختن همر تبری باز هم باید خیلی خرج گندم پیاده نظامش کنه اما این اونقدر مهم نیست(دلیلشو جلوتر میگم)

    سرعت تبری برابر با شمشیرزن گوله و کند محسوب میشه اما با سرعت خوب ساختی که داره میتونه به فارمهای بیشتری حمله کنه و به علت قیمت کمتر حجم رید(carry/res) سربازخونه سریعتر روشن میشه که یعنی این سرباز توانایی رید مناسبی در میان پیاده ها داره ولی مشکل وقتی شروع میشه که یادمون میاد توتن از نژاد هاییه که وضیفه اصلی رید گردن پیاده نظامه و این یعنی گرچه تبری به خوی خود غارتگر بدی نیست ولی در درازمدت و در فواصل دور احتمالا از غارتگران دیگه عقب بمونن و نیاز به یک سواه سبک غارتگر حس میشه. در زمینه توانایی ریکاوری این نیرو با اقتدار مقام اول رو به خودش اختصاص میده و در مورد قیمت اتک پوینت بعد از پیاده نظامهای هون بهترین قیمت رو به شما میده.

    و در نهایت میدونم برای کسی اهمیتی نداره ولی بهترین نسبت دفاع سواره به زمان رو بین هم رده هاش داره (حتی بهتر از برخی مدافعین) که یعنی در حملات سواره دشمن کمتر از سایر پیاده ها آسیب میبینه.

    به طور خلاصه: بهترین پیاده نظام هجومی اند گیمی بازی


    Att: 60

    Def Cav: 30

    Def Inf: 30

    Speed:6 f/h Carry:50 T.T:2.42 Res: 490



    شوالیه توتن(Teutonic Knight): همون جور که از اسمش پیداست شوالیه سنگین نژاد توتن و تنها سواره هجومی این نژاده.

    این نیرو یک سواره تخصصی هجومی هست و باید بگم یکی از بهترین سواره نظام های همر در بازیه.

    در زمینه قدرت ریکاوری بعد از سواره نظام افسانه ای رومن و سوار غارتگر هون(Marauder) چهارمین توان ریکاوری رو در بین سواره های سرور داره و از این نظر جزء قوی ترین های سرور محسوب میشه.

    شوالیه توتن گرچه میتونه 80 منبع حمل کنه ولی باید بدونید که با 9 f/h کند ترین سواره نظام بازیه و در زمینه غارت بین سواره های سنگین سرور بعد از سوار غارتگر هون و شوالیه گول و تقریبا کمی بهتر از سزار و ارابه ریشفه.

    همچنین به علت سرعت بسیار پایینش قدرت خفت تو شعاع کمتری داره که عملا این دو مورد کاملا این نیرو رو از لیست سواره های خفتر(سواره برای خفت ساخته شده باشد) خارج میکنه و میشه گفت این سواره تخصصی همر هست و گرچه مانند اکثر سواره های سنگین سرور دفاع سواره بهتر از دفاع پیاده داره ولی باز هم بعد از سوار غارتگر هون ضعیفترین سواره سنگین در برابر سواره دشمن به حساب میاد.

    در واقع شما پول سرعت و دفاع و حجم غارت رو نمیدی و فقط داری امتیاز هجوم خالص میخری و در زمینه قیمت هر امتیاز هجومی این سواره بعد از سواره نظام هون به صرفه ترین سواره نظام بازی هست و در بین 3 نژاد کلاسیک در این زمینه اوله.

    ولی زمانی که به 50 پوینت اتکی که به هر گندمخور میده نگاه میکنیم میبینیم تنها از رعد، شوالیه گول و ارابه ریشف جلوتر قرار میگیره که میشه گفت معمولیه.

    به طور خلاصه: یکی از بهترین سواره نظامهای همر


    Att: 150

    Def Cav: 75

    Def Inf: 50

    Speed:9 f/h Carry:80 T.T:6.40 Res: 1525


    چیف(Chief):

    چیف این نژاد ارزونه و سریع ترین زمان تربیت رو داره که چیف این نژاد رو بهترین گزینه برای چیف احمق در سرور های اسپید میکنه

    سرعت و قدرت این چیفر معمولیه


    قهرمان این نژاد: اگر همراه نیروها باشه میتونه 20 درصد از ظرفیت مخفیگاه دشمن رو خالی کنه(اگه درست یادم باشه قبلا تمام سرباز های توتن این قابلیتو داشتن).


    ساختمان ویژه نژاد آبجوسازیه که در صورت روشن بودن در ازای هر لولش یک درصد به قدرت هجوم نیرو ها در کل اکانت اضافه میکنه، اما این مستی اجازه نمیده منجنیق ها هدفگیری کنن و اهداف تصادفی میخورن(رم ها هدف گیری ندارند و راهشونو به دیوار پیدا میکنن)، همچنین قدرت چیف پایین میاد

    یعنی قدرت توتن ها به عنوان کلینر و رمر اندگیمی فوق العاده هست و بخشی از خستگی فشاری که گندم دادن به همر بهتون وارد کرده رو از تنتون در میکنه.

    در واقع بعد از روشن کردن قهوه خونه رو لول 10(چیزی که چیزلوید میگه، وگرنه از 5 لول تا 20 لولشو دیدیم :دی ) جلوزن ها و رمرهای توتن بهترین سرعت ریکاوری بازیو دارن.

    یادتونه تو قسمت تبری گفتم زیاد نگران گندمش نباشید؟

    با قهوه خونه 10 رمر تبر توتن بعد از همر های رومن تبدیل به کم مصرفترین پوینت هجومی بازی میشه و بعد از همر های هون با سوار استپ، ارزونترین پوینت هجومی بازیو بهتون میده(در بین 3 نژاد ارزونترین).


    میبینیم که همر این نژاد واقعا قدرتمنده و وقتی همر های توتن بلند میشن چرتکه انداختنای دفکوردا شروع میشه...

    Don't get too close
    It's dark inside
    It's where my demons hide
    ...It's where my demons hide





  • توان دفاعی



    نیزه دار(Spearman): با توجه به دفاع ضعیف گرزدار و شوالیه توتن قطعا اولین چیزی که یک توتن نیاز داره یک «دفاع حرفه ای در برابر سواره نظام»ه که اسم دیگش نیزه داره.

    نیزه یک دفاع پیاده تخصصی در برابر سواره نظامه که سریع الوصول ترین، سهل الوصول ترین، و کم مصرف ترین دفاع در برابر سواره در کل بازیه.

    همچنین این نیرو با سرعت 7 خانه در ساعت در کنار گرزی از پیاده های سریع بازی به شمار میان و شعاع خوبی رو پوشش میدن ولی با امتیاز هجومی 10 کلا هرگونه استفاده هجومی از این نیرو رو فراموش کنین.

    این نیرو در مجموع بعد از پیاده گول (و برده مصری) ارزونتربن پوینت دفاعیو میده و بعد از محافظ رومی و مشترکا در کنار نگهبان خاکستر مصری دومین دفاع کم مصرف بازیه و با زمان ساخت کم قطعا یکی از بهترین مدافعان بازیه.

    البته دفاع این نیرو در برابر پیاده نظام کمی ضعف داره و نیاز به یک مکمل داره...

    به طور خلاصه: سلطان دفاع در برابر سواره نظامها



    Att: 10

    Def Cav: 60

    Def Inf: 35

    Speed:7 f/h Carry:40 T.T:2.31 Res: 340



    دلاور(Paladin): همونطور که میگفتم نیزه یک دفاع تخصصی در برابر سواره دشمنه و برای دفاع در برابر پیاده نیاز به مکمل داره که دلاور این وضیفه رو انجام میده

    یک سواره نظام سبک تخصصی در دفاع پیاده که وقتی در کنار نیزه قرار میگیره دفاع کاملی رو تشکیل میده.

    برای این که دلاور رو به چالش بکشم یک مقایسه بین این نیرو و رقیب سنتیش، دیگر سواره سبک تخصصی در دفاع پیاده یعنی کاهن گول انجام میدم.

    در زمینه قدرت ریکاوری دفاع در برابر پیاده، کاهن برترین نیروی سواره بازیه و رقیبی نداره و گرچه پالاد با جایگاهی بالاتر از محافظ رومن چندان ضعیف عمل نکرده ولی در این مورد رقیبی برای کاهن نیست.

    در زمینه هزینه هر پوینت دفاعی همونطور که قبلا گفتیم کاهن ارزونترین پوینت دفاعی رو بین سواره نظامها میده و در نقطه مقابلش دلاور با 0.1 پوینت دفاع پیاده به هر منبع گرونترین دفاع پیاده رو در بین دفاع های تخصصی ضد پیاده سرور داره که کمی ناامید کنندست و با توجه به ضعف این نیرو در دفاع سواره قیمت پوینت دفاعی مجموعش هم چندان بهتر از این در نمیاد.


    در زمینه گندمخور هم پالاد بدترین دفاع تخصصی در برابر پیاده نظامه(بعد از برده مصر و مزدور )

    و اگر تا اینجای کار برای در اوردن اشک توتن های دفساز کافی نبوده باید بگم که کاهن سریعترین نیروی دفاعی بازیه و پالاد عزیز کند ترین سواره سبک کل بازیه!

    بیاید قبول کنیم رقابت نابرابری بود ولی پالاد هم نقاط قوت خودشو داره

    دلاور با ظرفیت شگفت انگیز 110 منبع(55 منبع در گندمخور) درواقع اسب باربر توتن هم هست و با 55 پوینت اتک در زمان غارت خسارت کمتری میبینه و عملا یک دفاع غارتگره که یعنی میتونه با غارتش خیلی از ضعفهاش رو جبران کنه و گرچه کندترین سواره سبک کل سرور هست ولی باز هم از پیاده نظام سریعتره و برد خوبی داره

    همچنین در زمان بلند شدن همر، آنویل های نزدیک همر این نیرو در رسوندن پوش و غارت در زمان مشغول بودن همر بسیار کمک کننده هستن.

    اما غارتگر بودن این نیرو رو با تهاجمی بودنش اشتباه نگیرید چون دلاور در زمینه هجومی واقعا حرفی برای گفتن نداره و فقط در نقش باربر ظاهر میشود.

    به طور خلاصه: بهترین دفاع تخصصی غارتگر



    Att: 55

    Def Cav: 40

    Def Inf: 100

    Speed:10 f/h Carry:110 T.T:5.24 Res: 1005



    انتقال منابع: توتن ها با ضرفیت حمل 1000 منبع بالا تر از گول ها(750) بالاترین ظرفیت رو بین تاجران کل بازی دارن ولی با سرعت 12f/h کند ترین تاجران بازی هستن که یعنی در فواصل نزدیک مناسبن ولی برای ارسال منابع به دوردست مشکل دارن پس اگر resource turnover بالایی در بین ده هاتون دارید حتما برای بازده بهتر بازار ده هاتونو نزدیک هم بسازید.

    بحثی که وجود داره اینه که در رقابت بین سریعترین تاجر بازی(تاجر گول 24f/p) و قوی ترین تاجر بازی کی پیروز میشه؟

    قطعا تاجر گول با سرعتی دو برابر میتونه 25% ظرفیت کمتر رو جبران کنه و با اقتدار موثرترین تاجر بازی باقی میمونه.



    دیوار: با مقاومت 5x در کنار دیوار مصری مقاومترین دیوار بازیو داره و به همین دلیل نژاد هولدر واندر در نبود مصری ها بودن ولی کمترین درصد پوینت دفاعیو بین نژاد های 3گانه میده و تنها هون ها از این نظر ضعیفتر از توتن ها هستن.



    جاسوس(Scout): تنها جاسوس پیاده بازیه و سرعت کمی داره(9f/p) ولی با گندمخور کمتر برای مقابله با جاسوس های دشمن مناسبه و یکی از ارزونترین جاسوسهای بازیه.

    جمع بندی کلی: توتن یک نژاد غارتگره که نگه داشتن نیروهاش از ساختنشون سخت تره و نیروی چند منظوره نداره که یعنی در فضای بسته میره گوشه رینگ.



    قدرت همر: 10/10

    قدرت دفاعی: 8/10

    سرعت: 4/10

    استارت بازی: 10/10(به تایم آنلاینی بالا نیاز دارد)

    غارت میدگیمی: 8.5/10

    نقش در اند گیم: هولدر واندر در سرور های 3 نژاده

    Don't get too close
    It's dark inside
    It's where my demons hide
    ...It's where my demons hide

  • رومی ها(Romans)

    تاریخچه و کلیات:

    خوب میرسیم به آخرین نژاد کلاسیک

    اجازه بدید از تاریخچه این نژاد بگذریم چون فکر نکنم کسی باشه که رومی ها رو نشناسه

    اقوامی متمدن، ماهر در ساخت و ساز با ساختار نظامی سیستماتیک و البته استعمارگر

    این نژاد نه بر روی کمیت که بر روی کیفیت تمرکز کرده و این به قیمت هزینه و زمان ساخت بالای نیروها تموم شده

    به بیان ساده تر بر خلاف توتن ها ساخت نیرو های رومی حتی از نگهداریشون هم سخت تره.


    قدرت هجومی:


    لژیون(Legionnaire) : نیروی اولیه رومی هاست که گرچه در زمینه هجومی چندان قدرتمند نیست ولی استفاده هجومی هم داره.

    در نگاه اول شبیه به گرزی توتن هست ولی با سرعت 6 خونه در رده پیاده های کند بازی قرار میگیره و با قیمت 400 منبع از گرزی خیلی گرونتره و در زمینه قدرت ریکاوری هم رقیبی برای مهاجمین تخصصی نیست، با این وجود تنها گزینه معقول برای شروع غارت یک رومن باقی میمونه(به علت قیمت مناسب ظرفیت حمل).

    با توجه به این که این نیرو تقریبا در تمام فاکتور های هجومی از شمشیرزن رومی ضعیفتر هست بعد از تحقیق شمشیرزن استفاده هجومی این نیرو به شدت محدود میشه مگر در مواردی که امکان ساخت شمشیرزن به هر دلیلی نباشه.

    به طور خلاصه: یک نیروی چند کاره

    Att: 40

    Def Cav: 50

    Def Inf: 35

    Speed:6 f/h Carry:50 T.T:3.36 Res: 400

     

    شمشیر زن رومی(Imperian): پیاده نظام تخصصی هجومی رومی ها که با سرعت 7f/h در کنار گرزی و نیزه توتن و پیاده گول از پیاده های سریع بازی هستن و با 70 امتیاز هجومی در هر گندمخور کم مصرفترین پوینت هجومی رو در کل بازی به شما میده، همچنین با ظرفیت حمل 50 منبع قابلیت حمل کمی نداره ولی به علت زمان ساخت بسیار بالا قدرت ریکاوری پایینی داره.

    به طور خلاصه: مناسب برای بازی اندگیمی

     

    Att: 70

    Def Cav: 25

    Def Inf: 40

    Speed:7 f/h Carry:50 T.T:4.19 Res: 600


    شوالیه(Equites Imperatoris):سواره سبک تخصصی هجومی رومی هاست که با توانایی حمل 100 منبع و سرعت مناسب بهترین غارتگر رومی هاست.این نیرو پوینت هجومی ارزونتر از سواره گول و مصری و گرونتر از سواره توتن و هون میده ولی در زمینه قدرت ریکاوری بعد از شوالیه سزار و سوار غارتگر هون و بالاتر از گرزی رتبه 3 رو داره و گرچه از سواره هایی مثل رعد و استپ و تیرانداز کندتر هست ولی باز هم به عنوان یک سواره سبک تهاجمی توانایی خفت کردنش به کار میاد

    به طور خلاصه: یک سواره سبک توانمند در تمام جنبه های هجومی

    Att: 120

    Def Cav: 50

    Def Inf: 65

    Speed:14 f/h Carry:100 T.T:4.45 Res: 1410

     

    شوالیه سزار(Equites Caesaris):سواره سنگین رومی هاست که بالا ترین قدرت ریکاوری رو در بین نیروهای تهاجمی بازی داره(قبول کنید هر رومنی که سواره میسازه ابشخور 20 داره) ولی به علت سرعت پایینشون غارتگر خوبی نیستن و نیروی گرونی هست پس اگر پلنتون کشیدن همر سزار هست حتما اونو نزدیک کپتون استارت بزنین.

    این نیرو هم مثل تمامی نیرو های رومی پوینت اتک خوبی به گندمخور میده و برای بازی اند گیمی مناسبه

    به طور خلاصه: نماد قدرت سواره نظام در تراوین

    Att: 180

    Def Cav: 105

    Def Inf: 80

    Speed:10 f/h Carry:80 T.T:6.20 Res: 2170

    یک افسانه(آیا سزار یک نیروی تدافعی یا چند کاره است؟)

    در نگاه اول احتمالا بعد از قدرت هجومی خیره کننده و قیمت بالای این نیرو قدرت تدافعی این نیرو در برابر سواره توجهتون رو جلب میکنه، چیزی که باعث شده افسانه ها در مورد غیر قابل خفت بودن این نیرو به وجود بیاد و حتی دیده شده برخی عزیزان سزار رو به عنوان دفاع میسازن!

    در واقع سزار یک نیروی تهاجمی تخصصی هست و هیچ توجیهی برای استفاده تخصصی دفاعی از سزار وجود نداره چرا که قیمت هر پوینت دفاع در برابر سواره در سزار گرونتر از شوالیه توتن و یا حتی کاهن در میاد و باید بدونید این نیرو ها حتی دفاع تخصصی سواره نیستن پس عملا با ساخت آنویل سزار دارین منابعتون رو دور میریزید.

    بد تر از اون اینکه شما دفاعی دارید که بدون ابشخور برای 105 پوینت دفاعی باید مدافع 4 گندمخور بده که واقعا قابل قبول نیست و احتمالا اخرین کسی هستین که ازش دفاع میگیرن.

    اما زمانی که به خفت همر میرسیم چیزی که اهمیت داره زمان هست و نه منبع، پس بیاید مقایسه ای در زمان از دست رفته انجام بدیم تا ببینیم ایا واقعا همر سزار خفت نمیشه؟

    با نگاهی به کیریلوید میبینیم که در دفاع سواره به زمان، سزار گرچه با اختلاف بعد از نیزه و فالنکس و شوالیه گول و ریشف قرار میگیره ولی همچنان بالاتر از لژیون و مزدور و تیر انداز و بسیاری نیرو های چند کاره قرار میگیره که این به شایعه ما قدرت میده پس من سزار و شمشیرزن رو در کنار هم قرار دادم تا دید بهتری از عملکرد دفاعی کل همر داشته باشم.

    نزدیکترین همر از نظر دفاع سواره به زمان به همر سزار همر تبر توتن بود و با توجه به قیمت بالای همر رومی میتونم بگم خفت شدن همر سزارتون میتونه از چیزی که فکر میکنین دردناکتر باشه!

    در واقع دلیل اصلی این شایعه این بوده که اکثرا به علت تاثیر ابشخور سواره های رومی روی خود ده پارک میشدن و با توجه به دیوار قدرتمند رومن تمامی معادلات بالا به هم میخورده.

    پس میشه گفت خفت کردن همر سزار گرچه سخت تره و مثل خفت همر گرزی پوینت نمیده، ولی شدنیه و چندان نباید به امید دفاع خود سزار بود.

     

    یک مقایسه:

    در کار با نژاد رومی برای ساخت همر به یک دو راهی بر میخوریم(سزار یا شوالیه؟)

    در واقع رقابت به شدت نزدیکه.

    مهمترین فاکتور های برتری سزار اول قدرت ریکاوری بهترش هست و دوم دفاع سواره خوبش که بالا در موردش صحبت شد.

    اما شوالیه با سرعت و ظرفیت بهترش غارتگر بسیار بهتری هست و پوینت هجومی ارزونتری به شما میده(سزار کاملا وابسته به کپ هست) و در زمینه گندمخور دو نیرو تقریبا مشابه هستن و برتری خاصی ندارن.

    پس میتونم بگم اگر بازیکنی هستید که زمان برای غارت و مراقبت از همر در برابر خفت شدن رو دارید و یا همرتون نزدیک کپ نیست و یا بیش از یک همر دارید،شوالیه براتون بهترین گزینه هست و اگر هدفتون رکورد زدن با رومن هست یا زمان محدود دارید سزار رو پیشنهاد میکنم.


    Senator:

    قدرتمند ترین چیفر بازی با سرعتی معمولی و تنها چیفر بازی 3 نژاده که احتمال چیف ده با یک موج 3 چیفره رو داره(در شرایط خاص).

     

    قهرمان: قهرمان این نژاد امتیاز هجومی بیشتری به هر پوینت تجربه هجومی میده که در کم کردن تلفات ابتدای بازی به شدت کاربرد داره




    جاسوس(Equites Legati):
    اوج قدرت رومی ها در جاسوسهای اونهاست. با 16 خانه در ساعت سرعت متوسطی دارن ولی با 360 منبع هم قیمت جاسوس توتن هستن و گرچه قدرتی برابر با جاسوس گول دارن با توجه با 20 درصد سرعت ساخت بیشتر ابشخور سریعترین قدرت ریکاوری رو در بین جاسوسها دارن و با یک گندمخور کمتر عملا ابشخور براشون حکم مرتاض رو داره و بهترین نژاد برای اسکاتای سنگین اندگیمی هستند.



    توان دفاعی:

    احتمالا بار ها این جمله رو شنیدین:(دفاع رومی ها ناقصه)

    باید بگم این حرف تا حدودی درسته چون رومی ها دفاع تخصصی در برابر سواره و سواره دفاعی تخصصی ندارن! پس عملا تو ده دفاعی رومی ها نیازی به اصطبل نیست و میتونین جاش انبار بزنین :دی


    لژیون(Legionnaire) : قبلا گفتیم که لژیون یک نیروی چند کاره هست ولی عملا بعد از تحقیق شمشیرزن کارش دفاع در برابر سواره هست.

    گرچه برای پیاده گول و نیزه توتن رقیبی نیست ولی بهترین گزینه رومی ها در دفاع سواره هست.

    البته در صورتی که در تیم بازی میکنین تا حد امکان ساخت دفاع سواره رو به توتن ها و گول ها بسپارید



    محافظ(Praetorian) : تنها نیروی تخصصی دفاعی رومی ها بادفاعی عالی در برابر پیاده و با بهترین نسبت گندمخور به دفاع در کل بازی بهترین دفاع ثابت بازی هست.

    البته این نیرو هم مثل بیشتر نیرو های رومی بسیار گرون هست و زمان ساخت بسیار بالایی داره و کند ترین پیاده کل بازی با سرعت 5 خونه هست که برای ساخت آنویل مناسب نیست و اگر رومی دفاعی دارین بازی میکنین حتما برنامه ریزی اند گیمی داشته باشید. در مقایسه لژیون و محافظ بجز سرعت تمام برتری ها با محافظ هست پس سرتونو درد نمیارم.

    به طور خلاصه: بهترین مدافع اهداف اندگیمی



    Att: 30

    Def Cav: 35

    Def Inf: 65

    Speed:5 f/h Carry:20 T.T:3.58 Res: 460



    بازار: هر تاجر رومی 500 منبع با سرعت 16 خانه انتقال میده که بین سه نژاد کمی نا امید کننده هست ولی با توجه با درصد بیشتری که تجارتخونه رومی ها به گنجایش بازار افزون میکنه در لول 20 تجارتخونه بازده بازار رومی ها بالاتر از توتن ها(همچنان کمتر از گول ها) قرار میگیره و نگرانی برای تخلیه منابعتون ندارید.



    دیوار: دیوار رومی ها بالاترین امتیاز دفاعی رو میده و در شروع بازی به شدت به دادتون میرسه ولی با مقاومت 1X در برابر دژکوب در مید گیم ممکنه خوب جواب نده.



    در کل این نژاد یک نژاد اندگیمی هست و برای بازی جنگی چندان مناسب نیست.

    مهمترین قابلیت این نژاد گندمخور مناسبشه که در اواخر بازی به شدت به کمکتون میاد.




    قدرت همر: 8/10

    قدرت دفاعی: 8/10

    سرعت: 7/10

    استارت بازی: 5/10(به تجربه و دقت بالا نیاز دارد)

    غارت میدگیمی: 8.5/10

    نقش در اند گیم: دفاع واندر


    Don't get too close
    It's dark inside
    It's where my demons hide
    ...It's where my demons hide