سلام خدمت تمامی عزیزان با تجربه و با تجربه های آینده
حقیقتش من چند وقت پیش داشتم به خواهرم چیز هایی ابتدایی در مورد بازی یاد میدادم ولی دیدم متاسفانه ما مقاله فارسی در مورد اطلاعات پایه تراوین واقعا کم داریم
پس خودم شروع کردم یه سری مطالب ابتدایی رو در مورد بازی با هر نژاد و توانایی هاش آماده کردم و گفتم این متن رو اینجا هم به اشتراک بگذارم تا شاید یک روزی به درد کسی خورد(ایشالله که اسپم نیست).
بار ها شده قبل از شروع یک سرور و به خصوص وقتی قصد انتخاب نژاد جدیدی داریم سر یک چندراهی قرار میگیریم
اینجا برای عزیزانی که سر این چندراهی قرار گرفتن و افرادی که تازه میخوان بازی رو شروع کنن یک برسی کلی و ابتدایی از نژاد ها میکنم تا بهتر بتونن تصمیم بگیرن
تراوین سعی کرده تا جای ممکن مشخصات هر نژاد رو بر اساس تاریخ اون قوم بسازه و در کل 5 نژاد داره که از این 5 نژاد 3 نژاد، نژاد های قدیمی و کلاسیک هستن و دو نژاد جدیدا به بازی اضافه شده که از نظر قابلیت های مختلف بررسیشون میکنیم و با نژاد محبوب گول شروع میکنم
گول ها (Gaul)
تاریخچه و کلیات:
گول به سرزمین فرانسه امروز در زمان روم باستان گفته میشد که یکی از مشهور ترین نبردهاشون نبرد آلیزیا بوده(سزار در این نبرد فرمانده رومی ها بوده) و با توجه به حملات متعدد روم تعجبی نداره که این نژاد رو یکی از قدرتهای دفاعی این بازی طراحی کردن!
به صورت کلی گل ها نژادی سریع چه در حمله و چه در دفاع و چه در انتقال منابع هستند که پتانسیل ریکاوری دفاع بسیار خوبی دارن
نژاد گول یک نژاد کلاسیک همه فن حریفه و در کل هرچی بخواین ازش نا امیدتون نمیکنه و سواره نظام بسیار متنوعی داره
بررسی توان هجومی:
شمشیر زن گول(Swordsman) : یک نیروی پیاده هجومی با توان هجومی متوسط و آسیب پذیر نسبت به حملات سواره دشمن و تنها پیاده هجومی گول
با سرعت 6 خانه در ساعت حتی در بین پیاده نظام ها کند به حساب میاد و با ظرفیت حمل تنها 45 منبع جزو غارتگر های ضعیف بازی قرار میگیره و با زمان ساخت 3.15 دقیقه در سطح 20 سربازخونه قدرت ریکاوری این نیرو بعد از شمشیر زن رم ضعیفترین قدرت ریکاوری رو داره
اما با دادن 65 پوینت اتک در هر گندمخور بعد از شمشیرزن رومن دومین مهاجم کم مصرف بازیه و با نسبت att/res:0.121 هزینه ساخت معقولی داره
به طور خلاصه: بهترین نیست ولی به صرفست!
Att:65
Def Cav:20
Def Inf:35
Speed:6 f/h Carry:45 T.T:3.15 Res:535
رعد(Theutates Thunder): احتمالا معروفترین نیروی نژاد گول باشه! یک نیروی سواره سبک(2 گندمخور) با سرعت بسیار بالا
در واقع سریعترین نیروی هجومی بازی هست و جزو بهترین نیرو ها برای خفت همر هست. با ظرفیت مناسب حملی که داره جزو برترین غارتگران اند گیمی و میدگیمی هست و برای بازی تخریبی بسیار مناسبه
اما با دادن 45 پوینت هجوم به هر گندمخور جزو پرمصرفترین سواره های تهاجمی بازیه و بعد از سواره نظام مصری ضعیفترین قدرت ریکاوری رو داره و با نسبت att/res:0.083 هزینه هر پوینت هجومش تقریبا معادل سزار میشه! همچنین یکی از ضعیف ترین دفاع های بازیو داره و به شدت نیاز به مراقبت داره
به طور خلاصه: قوی نیست،به صرفه ترین هم نیست!ولی بازم خیلی خوبه چون سریعه خیییلی سریع
Att:90
Def Cav:40
Def Inf:25
Speed:19 f/h Carry:75 T.T:5.35 Res:1090
شوالیه گول(Haeduan): سواره نظام سنگین(3گندمخور) هر نژاد تا حدود زیادی بیانگر توانایی های کلی اون نژاده و شما با برسی این نیرو تا حدود زیادی به قابلیت های کلی اون نژاد پی میبرید. شوالیه گل نیروی واقعا جالبیه چون دفاع سواره این نیرو از پوینت اتکش بیشتره!
خوب پس چرا من تو بخش هجومی بررسیش میکنم؟ بیاید یک نگاه دوباره به این نیرو بندازیم و بعد مقایسه ای با توان هجومی سواره هجومی دیگر این نژاد داشته باشیم
شوالیه گول با سرعت 13 خانه در ساعت سریعترین سواره سنگین نژاد های کلاسیک هست(دومین سواره سنگین در 5 نژاد) و با قابلیت حمل 65 منبع در زمینه غارت هم بهترین سواره سنگین نژاد های کلاسیک هست(دومین سواره سنگین در 5 نژاد) و در مجموع قوی ترین سواره بازی در برابر حملات سواره دشمن هست. البته قطعا این نیرو حتی با سرعت خوبش حریفی برای غارتگران سبک مثل رعد نیست و استارتش وابسته به تولیدات کپ هست.
در بحث گندمخور این نیرو با 140 پوینت در هر 3 گندمخور بسیار ضعیف به حساب میاد ویکی از بد ترین نسبت هجوم به گندمخور رو داره
ریکاوری این نیرو هم بسیار زمان بر هست و مجددا یکی از ضعیفترین ریکاوری ها بین سواره های سرور رو داره.
همچنین با بازده معادل 0.071 پوینت هجوم به ازای هر منبع بدونید که دارید پوینت هجومش رو به قیمت بسیار بالایی میخرید ولی همچنین قدرت ریکاوری بیشتری نسبت به رعد داره و همر زودتر بالا میاد
این نیرو تنها سواره انتی خفت 3 نژاد قدیم بازی هست و اگر زمان کمی برای بازی دارید و نگرانی از خفت شدن دارید میتونه گزینه بهتری نسبت به رعد باشه
چون پارک کردن این نیرو بسیار راحته و شبا میتونین تخت بخوابین
به طور خلاصه: خیلی قوی نیست،به صرفه هم نیست!ولی گاهی بهتر از رعد جواب میده
Att:140
Def Cav:165
Def Inf:60
Speed:13 f/h Carry:65 T.T:5.35 Res:1965
چیف(Chieftain):
چیف این نژاد قدرت چیف معمولی داره با هزینه ساخت متوسط و سرعت ساخت معمولی
ولی با سرعت 5 خونه در ساعت سریعترین چیف در بین سه نژاد هست و تنها هون ها در این زمینه رقیب گول هستن
این یعنی همر گول برای حملات مکمل چیف که در آخرین ساعات از مرزها پشت جلوزن افزوده میشه بسیار مناسبه و کمترین زمان واکنش برای مدافع باقی میمونه
قهرمان این نژاد: قهرمان این نژاد در حالت سواره سریعترین قهرمان بازیه که این نژاد رو برای زدن کتیبه و جابجایی کتیبه بسیار مناسب میکنه
بررسی قوای دفاعی:
سرباز پیاده(Phalanx): نیروی ابتدایی نژاد گول! یک پیاده تخصصی دفاعی با توان دفاعی بسیار خوب و با سرعت 7 خونه در ساعت جزو پیاده های سریع بازی به حساب میاد
با هزینه ساخت تنها 315 منبع چهارمین سرباز ارزون بازیه(در سرور های 3نژاده بعد از گرزدار ارزونترینه) و گرچه دفاع سواره بهتری داره در زمینه دفاع پیاده هم حرف برا گفتن داره و بالا ترین توان ریکاوری در بین دفاع های بازیو داره(سرعت ریکاوری برده بالاتره ولی خوب...). در زمینه گندمخور هم با دادن 90 پوینت دفاعی به هر گندمخور از خوبای بازیه و البته تنها پیاده دفاعی گول هم هست!
به طور خلاصه: خییییلی خوبه!
Att:15
Def Cav:50
Def Inf:40
Speed:7 f/h Carry:35 T.T:2.20 Res:315
کاهن(Druidrider): یک نیروی سواره سبک تخصصی در دفاع پیاده با سرعتی عالی!
البته به علت ظرفیت حمل کم و پوینت اتک پایین برای رید مناسب نیست. با قیمتی برابر رعد ارزونترین پوینت دفاعی رو بین سواره نظامها میده
این دفاع تخصصی در برابر پیاده های دشمن هست ولی دفاع چندان مناسبی در برابر سواره نیست. میتونیم این نیرو رو مکمل سرباز پیاده بدونیم
به طور خلاصه: خییییلی خوبه!
Att:45
Def Cav:55
Def Inf:115
Speed:16 f/h Carry:35 T.T:5.46 Res:1090
شوالیه گول(Haeduan): بله! باز هم شوالیه گول!
بیاید این بار این نیرو رو از نظر دفاعی بررسی کنیم
این بار سرباز پیاده این نیرو رو به چالش میکشه، بیاید تک به تک مقایسه کنیم
برای شروع من سرباز پیاده رو در 3 ضرب کردم که کمی راحت شیم
Haeduan
Att:140
Def Cav:165
Def Inf:60
Speed:13 f/h Carry:65 T.T:5.35 Res:1965
Phalanx3X
Att:45
Def Cav:150
Def Inf:120
Speed:7 f/h Carry:105 T.T:7 Res:945
همونطور که میبینید در گندمخور برابر سرباز پیاده از نظر پوینت دفاع و قیمت و توان ریکاوری کاملا برتر هست و عملا با وجود این نیرو توجیهی برای ساخت شوالیه گول به عنوان نیروی دفاعی نمیمونه
در کل در تمامی نژاد های تراوین(بجز توتن) نیرو های چند منظوره وجود دارن که گرچه به اونها کم لطفی میشه ولی در واقع بخشی از توان جنگی چریکی اون اکانت هستن و در مواقع خاص به داد فرد میرسن. این نیرو ها زمانی که از نظر تعداد ده و یا اکانت (کلا ظرفیت گندم) در منطقه ای در اقلیت هستید بسیار کاربرد دارند
برای مثال اگر دو بازیکن خفتر به تور هم بخورن و یکی از این بازیکن ها بدونه تایم کمتری داره میتونه با ساخت شوالیه گول به جای پیاده از منفعل شدن خودش جلوگیری کنه و شاید اونجا آنویل/همر شوالیه گول هم به کار بیاد
انتقال منابع: گول ها تاجران بسیار سریعی دارن و برای پوش منابع و ساپورت و خمره واندر به شدت کاربرد دارد
دیوار: دیوار گول توانایی دفاعی متوسط و مقاومت متوسط در برابر دژکوب دارد
جاسوس(Pathfinder):
سریع ترین جاسوس در نژاد های کلاسیک(17 f/h) و دومین جاسوس سریع سرور هست که در مختصات پایین نقشه و به خصوص موقع پلن های دشمن کاربرد زیادی داره و بارها نتیجه درگیری ها رو تغییر داده.
ساختمان ویژه نژاد: تله ساز
جمع بندی کلی
قدرت همر: 4/10
قدرت دفاعی: 10/10
سرعت: 10/10
استارت بازی: شروعی کند ولی راحت دارد(5/10)
غارت میدگیمی: 9/10
نقش در اند گیم: ساپورت واندر و دفاع اند گیمی
پ.ن امیدوارم عزیزانی که تجربه بیشتری دارن اشتباهات بنده رو تصحیح بفرمایند